TEKENING LEZING

Hoe magisch is het dat kinderen al van jongs af aan haarfijn kunnen laten zien wat er bij hun leeft aan de hand van een tekening. Het kan soms best moeilijk zijn om dingen te verwoorden. Ook op latere leeftijd. Wanneer een kind tekent hoeft het geen woorden te geven aan hoe hij of zij zich voelt. Maar kan gewoon gaan tekenen, pakt de materialen waar hij zich goed bij voelt en gaat in zijn eigen flow aan de gang. Het mooie is dat een een kind onbewust tekent maar niet toevallig (bron: Eveline Ruitenberg). En dat geldt niet alleen voor kinderen kan ik je uit eigen ervaring vertellen! Pure magie tussen de tekenaar, het blad en de materialen komt tot leven. Wat ontstaat, ontstaat, niet bewust maar wel met een intentie. Een intentie die niet toevallig is maar zichtbaar wordt als je durft te kijken en te voelen. 

''Magie van kindertekeningen; de wonderlijke wereld van tekentaal in beeld”

Angelique de Vries

Hoe ziet een tekening lezing er uit?

Dit gaat in overleg met elkaar. Het kan zijn dat je in de buurt woont en dat je de originele tekening wilt overhandigen. Mocht dit niet lukken dan is via de e-mail of whatsapp ook prima. Onderstaande tekening heb ik via de whatsapp ontvangen met de volgende informatie: Tekening is van een meisje, 19 jaar oud en ze heeft met verschillende materialen gewerkt.

Lieve Monique,

Dankjewel voor de tekening van jouw dochter. Je hebt me laten weten dat het om een vrije tekening gaat en dat je dochter met verschillende materialen heeft gewerkt; aluminiumfolie, ecoline, oost Indische inkt, stift en papier. De vraag die je er bij had was; Wat zie je erin? In onderstaande lezing neem ik je graag mee in wat ik in de tekening zie.

Als ik naar de tekening kijk zie ik een flow aan ontwikkelingen en gebeurtenissen. Met in het verleden een opmerkelijk donker blad, wat lijkt op een klavertje vier. Het is opvallend en kan duiden op een heftig moment uit het verleden. Het kan ook iets zijn met het gezin ivm de vijf bladen die ik tel. Het getal 5 staat o.a. voor iemand die regelmatig van koers verandert, behoefte heeft aan verandering. Is dit herkenbaar? Ik leg de link met de gebeurtenis van haar vorige school.”

Het blad is goed gevuld, alleen bovenin en aan de rechterkant is het iets leger. Het voelt als een wervelwind die op je afkomt. In het midden, het hier en nu, is het vrij leeg. Kan het zijn dat jouw dochter een stap op de plaats neemt, een moment van zelfreflectie/bezinning? Voor de toekomst voel ik wat meer rust/balans.Er is meer rust nu ze beter op haar plek is op haar nieuwe school De manier van werken vertelt mij dat er vanuit haar gevoel is gewerkt en tegelijkertijd komen, statement, precisie en overgave ook bij mij op. Statement door het stift gebruik, precisie door de manier waarop de ecoline is aangebracht. En overgave; je weet niet hoe de uitkomst wordt (papier wordt op het aluminiumfolie gedrukt). Vervolgens is er met oost Indische inkt naar eigen inzicht en gevoel, belijning gegeven.

Deze belijning komt aan de kant van de toekomst wat duidelijker terug. Ik zie hierin een boom. Een boom staat o.a. voor groei en ontwikkeling. De belijning die om de ‘druppel-bladeren’ zijn heen gemaakt geven mij het gevoel van duidelijke stappen voor de toekomst, gekaderd en wel. Is jouw dochter bezig met de toekomst? En wat meer gekaderd, niet alles tegelijkertijd? De margriet bloem aan de zijkant van het blad voelt als een gelukkig nieuw begin. “ Ze is zeker met de toekomst bezig, nieuwe school, andere opleiding, er wordt naar haar geluisterd, ze voelt zich begrepen, maar moet hierin ook nog leren.” 

Kortom
In de tekening is veel te zien. Wat ik eruit lees is dat jouw dochter bezig is met de volgende stap en daar de tijd voor neemt. Op dit moment een moment van rust/zelfreflectie en met een positief, gelukkig gevoel uitkijkt naar de toekomst met meer balans en structuur. Liep het vanuit het verleden- heden nog wat rommeliger, de toekomst ziet er roze-kleuriger uit. Mooi verwoord, en hoe mooi om te vertellen dat ze is gestopt met haar bijbaan en dit voor meer rust zorgt om school op orde te krijgen.” 

 

Lieve Angelique, bedankt voor je prachtige en uitgebreide lezing. Zoals je kunt zien klopt eigenlijk alles wel. Het is super fijn om je verslag te lezen. Het duurt niet te lang en is duidelijk.Ik wil je graag een compliment geven hoe jij je lezingen doet. Prachtig en ik hoop dat je dit zult blijven voorzetten.

Liefs,
Monique

Kindercoach Monique